Många frågar sig nu hur opinionsmätningarna kunde peka så fel, men enligt Professor Dan Hedlin, vid Statistiska instititonen, Stockholms universitet, så handlar det också om att veta hur mycket man kan läsa in i undersökningarna. I den amerikanska kontexten så handlar det om en mycket liten skillnad i valresultatet i viktiga delstater som Florida och Pennsylvania, som sedan gav alla elektorsröster till Trump. En sådan precision kan man inte ha i opinionsundersökningar.

"Hillary Clinton leder ju enligt mätningarna. Om hon inte vinner är det en stor katastrof för opinionsundersökningarna" - det sa Patrick Sturgis, professor i forskningsmetodik vid universitetet i Southampton dagen innan USA:s presidentval. Dan Hedlin håller inte med om det: "Opinionsundersökningarna inför det amerikanska presidentvalet var inte så långt ifrån det verkliga valresultatet. Men som läsare kanske vi ändå upplever att de hade fullständigt fel eftersom de pekade ut fel person som vinnare", säger han i en intervju med Dagens Nyheter.

Hela intervjun, från den 12/11 2016,  kan du läsa på DN.se.