Genom CeUL-OERD har du som är lärare vid Stockholms universitet möjlighet att publicera pedagogiska resurser som du skapat i digital form i en öppen resursdatabas. CeUL-OERD innebär flera vinster.
För det första möjliggör det för kollegor lokalt, nationellt och internationellt, att ta del av det du skapat istället för att själva lägga ner motsvarande tid på att ta fram samma sak. Det du skapat kommer därmed till användning bredare än bara genom att du använder det själv.
För det andra blir det möjligt för dig att synliggöra hur ditt pedagogiska arbete får bäring och möjlighet att påverka bredare än i dina egna kurser. Det innebär en möjlighet att på ett konkret sätt synliggöra din pedagogiska skicklighet, och bygga en pedagogisk meritportfölj att använda i din akademiska karriärutveckling.
För det tredje kommer du i takt med att allt fler universitetslärare och pedagoger delar med sig av sina digitala pedagogiska resurser genom databasen att få tillgång till verktyg som kan underlätta ditt eget pedagogiska arbete, både genom inspiration från andra, och genom att upptäcka att någon annan kanske hade skapat något som är användbart för dig, och du behöver därmed inte lägga ner lika mycket tid som du hade tänkt.
Välkommen att tillgängliggöra de resurser du skapat för din undervisning. Tillsammans skapar vi bättre pedagogiska miljöer för våra studenter!
Om resursdatabasen
CeUL Open Educational Resource Database (CeULs Öppna Pedagogiska Resursdatabas) är en resursdatabas som är fritt tillgänglig enligt open access-principen. Databasens övergripande syfte är att stödja framväxten och delandet av resurser som är av relevans för utveckling av undervisning och utbildning vid Stockholms universitet.
Resursdatabasen utgör ett forum för idé- och resursutbyte för alla som är engagerade i att skapa digitala resurser för att underlätta lärande för studenter, doktorander och lärare i högre utbildning.
Bidrag kan produceras på vilket språk som helst som används inom utbildningarna vid Stockholms universitet.
Bidragsformer
Bidragen kan utgöras av digitalt material som underlättar förståelseutveckling hos målgruppen genom ljud, bild, text, film, etc. Bidragen ska genomsyras av ett vetenskapligt angreppssätt och, om referenser finns, ska bidragen tydligt koppla till relevant vetenskaplig litteratur. Bidragen granskas av en redaktion som utsetts av Centrum för universitetslärarutbildning. Se granskning för mer information kring processen.
- Öppen inlämning Länk till att publicera OER är https://su.figshare.com/submit
- Granskas kollegialt
- Indexeras
Upphovsrätt
För att säkerställa att de arbeten som laddas upp ska skyddas av upphovsrättslagen krävs att någon person erkänns som upphov till bidraget (dvs. skrivs in som ”författare” till verket). För att dela med sig av material på ett öppet sätt är det också viktigt att tillämpa en licens för den som vill ladda ner, dela eller återanvända materialet. Här rekommenderas en Creative Commons-licens som kallas ”share alike”, där den som återanvänder materialet måste citera och länka till originalet, samt inte får publicera en ny version av verket med någon annan licensform. Den som återanvänder andras material i sitt arbete måste även säkerställa att det finns tillstånd för detta, samt referera tydligt till originalet.
Etiska ställningstaganden
Material som laddas upp i plattformen bör följa god forskningssed i det att personer ska ha givit sitt skriftliga tillstånd till medverkan, samt att grundmaterialet ska vara framtaget med hänsyn till riktlinjer så som t.ex. Helsingforsdeklarationen. Läs mer i Vetenskapsrådets guide CODEX http://www.codex.vr.se/index.shtml.
Text som öppnas om man tittar på granskning
Resurser som laddats upp granskas av en redaktion för att säkerställa att innehållet följer de riktlinjer som har satts upp för databasen, samt vedertagna principer för god forskningssed och etiska riktlinjer.
För närvarande består redaktionen av följande medlemmar:
Fia Andersson, Specialpedagogiska institutionen
Klara Bolander Laksov, Föreståndare CeUL
Åsa Broberg, Institutionen för Pedagogik och Didaktik
Åsa Burman, Institutionen för Filosofi
Jonas Gustavsson, Institutionen för Pedagogik och Didaktik
Eva Svärdemo Åberg, Institutionen för Pedagogik och Didaktik
Sofie Wennström, Stockholms universitetsbibliotek
Anna Åkerfeldt, Barn och ungdomsvetenskapliga institutionen