Vad är akademiskt lärarskap? Under ett antal workshoppar med erfarna lärare och pedagogiska kontaktpersoner vid Stockholms universitetet har åtta dimensioner av lärarskap i akademin prövats och diskuterats. Resultatet presenteras i form av en kub. Kuben är en inspiration och påminnelse om det akademiska lärarskapets möjligheter och utveckling.
- Modell: Akademiskt lärarskap bygger på tre nivåer
- Ämnesexpert och guide
- Förebild och mentor
- Studentcentrerad
- Examinator
- Kursutvecklare
- Reflekterande praktiker
- Pedagogisk ledare
- Utforskande lärarskap
Modellen bygger på tre nivåer av akademiskt lärarskap
Modellen akademiskt lärarskap (117 Kb)
1. Ämnesexpert och guide
1 Ämnesexpert och guide (200 Kb)
Omsätter ämneskunskaper i undervisningspraktik genom att till exempel:
- Anpassa undervisningen till rätt nivå
- Ta reda på vad studenter tycker är svårt
- Ge studenter stöd och tillgång till lärresurser
2. Förebild och mentor
2 Förebild och mentor (190 Kb)
Antar ett professionellt förhållningssätt till undervisning genom att till exempel:
- Vara en förebild för kollegor och studenter
- Vara förberedd och tydlig
- Kommunicera syfte och mål
- Arbeta medvetet med värderingar, beteende och etik
3. Studentcentrerad
3 Studentcentrerad (199 Kb)
Sätter studenters perspektiv och behov i centrum genom att till exempel:
- Bygga vidare på studenters intressen
- Skapa ett inkluderande, öppet och tryggt klimat
- Aktivera studenterna att bearbeta innehållet
4. Examinator
4 Examinator (168 Kb)
Antar ett professionellt förhållningssätt till examination och utvärdering genom att till exempel:
- Synliggöra studenters progression i återkoppling
- Bedöma studenters lärande i relation till lärandemålen
- Ge studenter tillfälle att öva på färdigheter som examineras
5. Kursutvecklare
5 Kursutvecklare (185 Kb)
Bidrar till att skapa och utveckla kurser genom att till exempel:
- Designa läraktiviteter och examination i relation till kursens lärandemål
- Kontinuerligt utvärdera och utveckla kurser och program
- Identifiera områden att utveckla i kurser och program
6. Reflekterande praktiker
6 Reflekterande praktiker (214 Kb)
Utvecklar systematiskt det egna lärarskapet genom att till exempel:
- Reflektera över sin roll som lärare
- Problematisera olika faktorer i undervisningens utfall
- Ha en tydlig plan för sin pedagogiska kompetensutveckling
7. Pedagogisk ledare
7 Pedagogisk ledare (157 Kb)
Driver pedagogiskt förändringsarbete genom att till exempel:
- Ansvara för utbildningsverksamhet i kurser eller program
- Ta initiativ till och driva pedagogiskt utvecklingsarbete
- Utveckla den pedagogiska kulturen på institutionen
8. Utforskande lärarskap
8 Akademiskt lärarskap (188 Kb)
Bidrar till spridning och kollegial utveckling genom att till exempel:
- Systematiskt utforska den pedagogiska praktiken
- Dela med sig av pedagogiska erfarenheter
- Sprida och länka undervisning till pedagogisk forskning