“Vid Stockholms universitet ska alla salstentamina (inklusive skriftliga duggor) anonymiseras. Examinator måste dock ta del av namnen på provdeltagarna i slutskedet av examinationen så att ett eventuellt jäv kan upptäckas och för att ett myndighetsbeslut (betygsbeslut) ska kunna fattas.” s. 20 i Regler för utbildning och examination på grundnivå och avancerad nivå vid Stockholms universitet.
Digital examination på campus
På Språkstudion kan du examinera dina studenter på en mängd olika sätt. Digitalt eller analogt, med ljud eller bild, med text eller tecken, i realtid eller med inlämning. Det finns ca 40 platser i Södra huset, hus E.
Tentamenstjänsten tillhandahåller digital tentamen via ett webbaserat gränssnitt och stödjer flera olika typer av tentamina; bl. a. essäfrågor, flervalsfrågor och kamratbedömning. Över 500 platser i salar på campus. Rutiner för anonymisering finns.
Digital examination online
Examination i Athena
Verktyget Uppgifter i Athena kan hantera både individuella uppgifter och gruppuppgifter. Plagieringskontroll kan aktiveras. Anonym inlämning är möjlig i Athena men rekommenderas inte eftersom avanonymisering för att kontrollera indikation på plagiering etcetera inte är möjlig. Hanteringen är omständig vid rättning om det är många studenter i kursen.
Examination i Exia
Exia är det digitala examensverktyg som Stockholms universitet använder. Exia är en tjänst du beställer via Serviceportalen och stödjer allt från essäfrågor, flervalsfrågor, kamratbedömning, öppen tentamen, hemtentamen, bedömning och anonymisering.
Testa verktygen innan tentan
Vad är viktigt att tänka på för lärare när det gäller digitala examinationer? Cormac McGrath, universitetslektor vid Institutionen för pedagogik och didaktik, som arbetar vid Centrum för universitetslärarutbildning (CeUL), delar med sig av några tips.
Tips och råd om ordna digital tenta
Läs mer
- Biggs, J. &C. Tang (2007). Teaching for Quality Learning at University. SRHE & Open University Press, Buckingham.
- Boevé, A. J., Meijer, R. R., Albers, C. J., Beetsma, Y., & Bosker, R. J. (2015). Introducing computer-based testing in high-stakes exams in higher education: results of a field experiment. PloS one, 10(12).
- Carroll, J., & Zetterling, C. (2009). Guiding students away from plagiarism. KTH Learning Lab.
- Millard, S., & Chavez, B. (2012). Writing Multiple Choice and True/False Exam Questions. A Good Practice Guide. Lecture Notes). Retrieved from: https://docplayer. net/50079039-Writing-multiple-choice-and-true-false-exam-questions.
- McConnell, D. A., Steer, D. N., & Owens, K. D. (2003). Assessment and active learning strategies for introductory geology courses. Journal of Geoscience Education, 51(2), 205-216.