Att examinera på distans innebär särskilda förhållanden och saker att ha i åtanke. Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) har tagit fram detaljerade råd om vad man ska tänka på före, under och efter man går över till examination online.
Här finns en kortversion av råden
Generella råd
- Tydliga instruktioner om inlämning delas ut inför examinationen.
- Utnyttja möjligheterna med zoom att spela in för att uppnå rättssäkerhet
- Oavsett examinationsform behöver instruktioner om bedömning (betygsmatriser, bedömningsmallar etc) tydliggöras och förmedlas till studenterna före examinationstillfället.
- Diskutera med studenterna hur lärandemålen ska uppnås och vad som avses med formuleringar som “beskriva”, “förklara”, “redovisa” etc.
- Meddela studenten när hen kommer att få återkoppling, när bedömning görs, när betyget rapporteras, om och när komplettering är möjligt.
- Om det finns studenter med särskilda behov (dyslexi etc) meddela dem i god tid om möjligheter till förlängd inlämning och annat praktiskt kring examinationen.
- Fråga gärna studenterna om hur de tycker att examinationen har fungerat före, under och efter examinationstillfället genom att lägga till en fråga om detta i kursvärderingen.
Gör om till skriftlig hemtenta i Athena eller Exia
- Tänk på att faktaprövande frågor kan behöva omformuleras till mer övergripande och förklarande resonemang, eftersom studenten har tillgång till kurslitteratur vid examinationstillfället.
- Anpassa tiden. Tiden kan sträcka sig från några timmar upp till en vecka.
- Anonyma inlämningar är möjliga i Athena (detta går dock inte i Exia). Du kan stärka och följa upp den skriftliga inlämningsuppgiften med en muntlig delexamination via zoom (seminarium, presentation, samtal).
- Om examinationen genomförts i Athena, skicka för plagiatkontroll i Urkund.
- Det tar längre tid att ge återkoppling på hemtentor än salstentor. Använd gärna en så kallad Rubric. Det finns också verktyg som Camtasia, som möjliggör att du spelar in din muntliga återkoppling i relation till vad studenten skrivit.
Gör om till muntlig examination på distans via Zoom
- Vid muntlig spela gärna in direkt i zoom. Då behöver du informera dina studenter i förväg.
- Påminn studenten om att testa tekniken och att vara i god tid i zoom, till exempel 15 minuter före utsatt tid för att testa tekniken.
- Skapa pdf-er med instruktioner till examinationen att ladda upp i Athena.
- Om studenterna är ovana vid muntlig examination och via länk ställ gärna några enkla uppvärmningsfrågor initialt för att skapa en trygg miljö.
- Skriv ut Instruktioner, protokoll, närvarolistor och andra dokument som du behöver under själva examinationstillfället.
- Tala om tydligt när examinationen är avslutad. Meddela vad som händer härnäst och när studenten för sitt betyg.
- När examinationen är genomförd, om du har spelat in examinationen kan du i lugn och ro lyssna igenom den om något var oklart.
- Det är viktigt att återkoppla din samlade bedömning av den muntliga examinationen till studenten. Du kan ge studenterna tillgång till förklaringar och förtydliganden gällande bedömning antingen skriftligt via Athena eller muntligt via Zoom.
Gör om muntlig examination till skriftlig hemtenta på Athena
- Lägg gärna in frågor som är relaterade till egna erfarenheter eftersom du inte ser studenten. Detta hindrar plagiat.
- Använd frågor som efterfrågar övergripande och förklarande resonemang eftersom studenten har tillgång till kurslitteratur vid examinationstillfället.
- Anpassa tiden för examinationen i relation till omfattning. Tiden kan sträcka sig från en arbetsdag upp till en vecka beroende på omfattning.
- Anonyma inlämningar eftersträvas pga rättssäkerhet. Du kan stärka och följa upp den skriftliga inlämningsuppgiften med en muntlig delexamination (seminarium, presentation, samtal).
- Var gärna tillgänglig för frågor från studenter under examinationen via mail eller telefon.
-
Guide: Hantering av examination/hemtenta via verktyget Test i Athena
Examinera praktisk kunskap på distans
- Praktisk examination på distans innebära extra flexibilitet från alla involverade. Anpassa delar eller hela examinationen till distans alternativt skjut upp delar eller hela examinationen.
- Undersök om delar av examinationen kan äga rum i hemmiljö och spelas in via mobiltelefon eller liknande. Kan till exempelvis vissa instrument som studenten ska kunna hantera ersättas av någon annan rekvisita? Kan de spela in hur de gör?
- Kan studenten använda sin lokala utemiljö för att visa de praktiska kunskaper som efterfrågas?
- Finns det simulationer att använda? Sök gärna på nätet, eller fråga i dina ämnesnätverk.
- Hur kan studenten dokumentera praktisk kunskap för examinatorn,
- Fundera över etiska ställningstaganden du behöver göra i samband med examinationen om den spelas in.
- Prova tekniken före examinationstillfället.
- Om studenten spelar in sin examination eller om examinationen visas direkt via zoom är det viktigt att det praktiska momentet visas tydligt i bild. Tänk på att meddela studenten detta i förväg.
- Det är också viktigt att studenten i förväg vet hur dokumentationen sparas och hur inlämningen går till.
- Det är viktigt att inspelat material hanteras ansvarsfullt. För etiska aspekter kring dokumentation och inlämning av material kan du vända dig till din studierektor.
- Du kan ge studenterna tillgång till förklaringar och förtydliganden gällande bedömningen av den praktiska kunskapen antingen skriftligt via Athena eller muntligt via Zoom.
Text: Klara Bolander Laksov, professor i högskolepedagogik