Artificiell intelligens

  1. Du är här:
  2. Start
  3. Centrum för universitetslärarutbildning
  4. Resurser
  5. Utveckla undervisning
  6. Artificiell intelligens
  7. Hur blir AI en resurs i undervisning och lärande?

Hur blir AI en resurs i undervisning och lärande?

Fyll i formuläret nedan för att skicka "Hur blir AI en resurs i undervisning och lärande?" till en vän..

Skicka "Hur blir AI en resurs i undervisning och lärande?" till en vän.

Captcha

För att vara säker på att denna funktion inte missbrukas ber vi att du identifierar dig genom att använda captcha-funktionen nedan.

Tillbaka till artikeln

Kontakt

Vad saknar du på denna sida? Mejla oss dina önskemål, tips eller idéer.

Annika Forslund
E-post: annika.forslund@su.se

Vägledning om användning av AI-drivna chattbotar vid utbildning och forskning

För att svara på en del av de frågor som finns om AI-chattbotar och AI-genererad text har SU:s arbetsgrupp om AI-drivna chattbotar tagit fram en vägledning om hur lärare, forskare och olika organ inom universitetet kan förhålla sig till chattbotar. Vägledning om AI-drivna chattbotar

Artificiell intelligens (AI)

AI är en maskins förmåga att visa människoliknande drag som resonerande, inlärning, planering och kreativitet. AI möjliggör för tekniska system att uppfatta sin omgivning, hantera vad de uppfattar och lösa problem, med syfte att uppnå ett specifikt mål. Datorn mottar information (redan förberedd eller insamlad genom sina egna sensorer, till exempel via en kamera), behandlar den och svarar. AI-system är kapabla till att anpassa sitt beteende, till en viss grad, genom att analysera effekterna av tidigare åtgärder, och att arbeta självständigt.

Källa: Europaparlamentet