Här följer en checklista med goda råd och tips på hur du med enkla medel kan göra din undervisning mer tillgänglig för alla.

Tydlig kursstruktur i Athena

Kom överens i lärarlaget om en gemensam kursstruktur i Athena och försök att hålla fast vid den under en hel utbildnings gång. Ta gärna hjälp av studenternas synpunkter för att utveckla kursstrukturen så att den blir så effektiv och tillgänglig som möjligt. 

Hörselslinga 

Om du har studenter som använder hörapparat är det bästa alternativet att boka en lokal med fast hörselslinga så att de kan ta del av undervisningen? Om det inte är möjligt så finns det portabla hörselslingor att låna på våra servicecenter.

Använd mikrofon

Om lokalen är utrustad med mikrofon så ska du använda den. Fråga aldrig studentgruppen om det är OK att strunta i mikrofon bara för att du som lärare är obekväm med det. 

Ljus i lokalen

Det är viktigt att det är bra ljus i undervisningslokalen så att studenter med teckenspråkstolk tydligt ser vad som teckans. Tänk därför även på att inte släcka ner ljuset helt under filmvisning eller liknande.

Vänd dig mot gruppen

Det är viktigt att vara vänd mot studenerna när man talar. Tala till exempel aldrig med ansiktet vänt mot en skrivtavla medan du skriver. Studenter med hörselnedsättningar läser ofta på läpparna, men även andra studenter kan behöva se ditt ansikte för att uppfatta informationen rätt.

Skriv tydligt på skrivytor

Om du använder skrivytor i din undervisning är det viktigt att du disponerar texten tydligt och strukturerat på tavlan. Använd pennor med skarpa kontraster som t.ex. svart eller blått – på ren whiteboard. Undvik röd och grön penna eftersom det är färger som ofta är svåra att läsa för de som är färgblinda. Läs gärna upp det du skriver så att alla är säkra på att de uppfattat informationen rätt. Undvik skrivstil!

Uppmuntra fotografering och inspelningar

Var positiv till att studenter fotograferar av dina anteckningar på skrivtalvan eller spelar in dina föreläsningar. Be dem bara att radera inspelningen när de lyssnat färdigt.

Tydliga anvisningar

Ge dina studenter både skrifliga och muntliga beskrivningar och anvisningar. Det underlättar för alla men särksilt för studenter med kognitiva svårigheter och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.

Digitalt kursmaterial

PowerPoint-presentationer och annat undervisningsmaterial bör finnas tillgängligt i digitalt format inför alla lektioner. Det underlättar för de studenterna som använder sig av till exempel skärmläsare eller talsyntes. Läs mer här om hur du gör dina undervisningsdokument tillgängliga för alla.

Om du använder filmat kursmaterial är det viktigt att de undertextas.

God framförhållning

För de studenter som beställer inläst kurslitteratur är det viktigt att litteraturlistorna är klara minst två månader före kursstart. Inläsning av  kurslitteratur görs av Myndigheten för tillgängliga medier och tar ungefär två månader. Det är även vktigt att schema som anger lokaler finnas tillgängligt i god tid så att de studenter siom behöver kan planera i god tid. 

Tänk också på att i god tid innan praktiskt kursmoment, som till exempel fältutflykt, studieresa, praktik och laboration, undersöka så att alla studenter kan delta.

Indelning i studentgrupper

Undvik självinskrivning i studentgrupper. Det är bättre att du som lärare delar in studenterna eller slumpar grupper. Att inte bli "vald" är något som drabbar studenter med funktionsnedsättning i högre grad än andra studenter. 

Lägg in raster

Många studenter med funktionsnedsättningar har ofta även nedsatt koncentrationsförmåga, tänk därför på att lägga in täta och regelbundna raster under din lektion. 

Variera examinationsformer

Variera examinationsformerna under en kurs så att studenter med olika förutsättningar kan få möjlighet att visa sina kunskaper och förmågor på ett sätt som passar dem bäst.

Undvik lokalbyten och schemaändringar

Försök att undvika lokalbyten och schemaändringar med kort varsel. Det kan orsaka stress och ångest för studenter med psykiska och kognitiva funktionsnedsättningar, vilket kan leda till att de väljer att inte delta alls vid lärtillället.

Upprepa

Det kan vara bra att upprepa frågor och kommentarer från gruppen i klasrummet under läraktiviteten så att alla studenter uppfattar vad som sägs.

 

Allmänna råd och tips:

Studentens individuella behov

Studenter med samma funktionsnedsättning kan ha helt olika behov. Varje student måste därför bemötas individuellt och generaliseringar ska undvikas. Studenter som använder rullstol behöver till exempel inte alltid samma typ av anpassningar, och studenter med dyslexi och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar kan ha olika förutsättningar att klara läs- och skrivkraven på en kurs. På samma sätt har studenter som stammar olika förutsättningar att klara muntliga kursmål. Hur studenter med olika funktionsnedsättningar interagerar i grupp skiljer sig också från person till person.

Många funktionsnedsättningar syns inte utanpå. En student är inte tvungen att berätta om eller diskutera sin funktionsnedsättning med lärare eller annan personal vid institutionen. De flesta väljer ändå att ha en dialog kring de hinder de möter och de anpassningar de behöver. Tveka inte att ställa frågor om anpassningar till studenten som vet bäst vad som fungerar och vad som inte gör det. Var öppen och lyhörd och tänk på studentens rätt till integritet.

Ömsesidig respekt underlättar kommunikationen mellan student och lärare och är en förutsättning för att studenten ska kunna prestera sitt bästa i studierna.

Tillgänglig undervisning gynnar alla

Det är en pedagogisk utmaning att utforma en lärandemiljö så att den blir tillgänglig för alla studenter vid Stockholms universitet.

Miljön på högskolan är av största betydelse för att en funktionsnedsättning inte ska bli till ett funktionshinder. Funktionshindret uppstår först när miljön, den fysiska, pedagogiska eller sociala, blir hindrande.

Redan vid planeringen av din kurs behöver du tänka på olika aspekter av tillgänglighet. Som lärare är ett medvetet val av pedagogiska strategier en nyckelfaktor för tillgänglighet. Utgångspunkten för dessa strategier är att du förstår på vilket sätt du kan anpassa din undervisning så att den blir tillgänglig för alla studenter vid grupparbeten, anpassning av eller val av lokaler och utformning av undervisningsmaterialet.

Rådgör gärna med andra lärare och personal med pedagogisk erfarenhet. Studentavdelningens samordnare kan ge råd gällande alternativa lösningar för anpassningar av examinationer eller alternativa sätt att genomföra olika kursaktiviteter.

Bemötande

Tänk på att det är studenten själv som har bäst och störst kunskap om sin funktionsnedsättning. Studenten ansvarar för hantering av sitt intyg med beslut och rekommendationer från samordnarna på Studentavdelningen, vilket kan vara en bra utgångspunkt i samtalet.

Du kan redan inför kursstart/terminsstart informera studenter med intyg om särskilt pedagogiskt stöd om att de gärna får boka in ett möte för att diskutera de anpassningar som samordnaren för särskilt pedagogiskt stöd har rekommenderat.

Tala alltid direkt till studenten, inte till studentens tolk eller assistent. Tänk också på att alla funktionsnedsättningar inte är lika lätta för studenten att prata om och att studenten därför ibland väljer att vara anonym.