Nya pedagogiska ambassadörsprojekt vid åtta av universitetets institutioner är nu igång. De är högskolepedagogiska utvecklingsprojekt som syftar till att stimulera och öka studenters lärande. Årets olika projekt kommer att arbeta med frågor som utveckling av ämnesdidaktiska undervisningsformer, hur man kan motverka plagiering genom att stödja studenter utveckla ett källkritiskt perspektiv, utveckling av nya undervisningsformer, kollegial återkoppling och djupare undersökning av studentgrupper för att kunna sätta in stöd och förbättra undervisningen.
Årets pedagogiska ambassadörer är:
- Christine Becker, Inst. för slaviska och baltiska språk, finska, nederländska och tyska
- Samuel Flores, Institutionen för biokemi och biofysik
- Christophe Premat, Romanska och klassiska institutionen
- Lars Eriksson, Institutionen för material- och miljökemi
- Emma Wikberg, Fysikum
- Kristina Widestedt, JMK, Institutionen för mediestudier
- Gunnel Jacobsson, Psykologiska institutionen
- Robert Ohlsson, Institutionen för pedagogik och didaktik
Om pedagogiska ambassadörer
Pedagogiska ambassadörer är speciellt utvalda universitetslärare med uppdraget att driva ett pedagogiskt utvecklingsprojekt vid sin egen institution. Det ingår också att stödja kollegor, leda pedagogiska diskussioner t.ex. i seminarieform och att initiera och driva lärardagar där man tar upp frågor som är relevanta för lärarkollegiet vid institutionen.
Pedagogiska ambassadörsprojektet startade 2015 och drivs av Centrum för universitetslärarutbildning (CeUL). Syftet med projektet är att stimulera pedagogisk utveckling vid universitetets institutioner. Ett pedagogiska ambassadörsprojekt är ett samarbete mellan CeUL och aktuell institution där ambassadörens lön delfinansieras av CeUL. CeUL ger även stöd under projektet genom att alla ambassadörer får en egen erfaren pedagogisk utvecklare som mentor. De pedagogiska ambassadörerna träffas också regelbundet för att stödja och inspirera varandra inom ramen för en seminarieserie.