Den högre utbildningen står under ett starkt tryck utifrån om krav på enkla kommunikativa lösningar och att mer tekniskt avancerade verktyg bör användas i utbildningen. Alltfler studenter har också med sig en mer avancerad IKT-användning från gymnasiestudier och privatliv än tidigare. Det finns ett glapp mellan den teknik som används inom den högre utbildningen, och den som används utanför i samhället. Det område som intresserar sig för detta område kallas teknikstött lärande.
Lärarens arbete liknar idag designerns
I anslutning till detta område har det vuxit fram ett designvetenskapligt perspektiv som ser läraren som någon som utför ett arbete som alltmer liknar designerns. Det projekt som beskrivs här kommer att ta tillvara dessa perspektiv, nämligen att det finns mycket teknik som inte används fullt ut, eller i begränsad skala, samt att lärarna i den högre utbildningen bör kunna stödjas i sin pedagogiska utveckling genom ett medvetet designvetenskapligt arbets- och tankesätt.
Nya pedagogiska lösningar genom innovativa teknikstöd
Det här projektet fokuserar på lärarna genom att involvera dem dels i ett dokumentationsarbete av redan fungerande praktiker, dels genom att utveckla nya pedagogiska lösningar genom innovativa teknikstöd. Tekniken för att dokumentera fungerande tekniklösningar kallas designmönster, som består av strukturerade beskrivningar av problem och lösningar med tillhörande användningskontext som kan sättas samman för att skapa överblick och inspiration, s.k. mönsterspråk.
Designmönstren kan också användas för att dokumentera och konkretisera ett pågående utvecklingsarbete. De kan vara del i en pågående diskussion genom att vara konkreta – och därmed utgöra underlag för kritik och utveckling. Designmönstren kan lite förenklat ses som ett slags kokboksbeskrivningar för hur IKT kan användas för undervisning och lärande. När väl designmönstren finns dokumenterade och tillgängliga genom en digital plattform kan de spridas och börja användas av institutionens samtliga lärare. Detta är också projektets slutmål.
Pedagogisk ambassadör/projektledare är Ola Knutsson, universitetslektor vid Institutionen för data- och systemvetenskap.