Projektet syftar till att undersöka spelifierad undervisning på två olika sätt.
Spel i klassrummet
Idén är att presentera två eller tre flervalsfrågor under varje föreläsning vid ett slumpmässigt valda tillfällen som studenterna måste svara på. Det här ska ske parallellt med de faktiska problemen som studenterna behöver besvara i klassrummet. För att kunna delta i spelet måste studenterna logga in och registrera sig i en särskild plattform och resultaten kommer direkt att laddas upp i plattformen. Beroende på resultaten av denna del så kommer det att bli möjligt att antingen omvandla detta till en aktivitet som leder till en del av slutbetyget eller ett enkelt spel där de studenter som presterar bäst kan vinna ett pris.
Spel utanför klassrummet
Syftet i det här fallet är att undersöka utvecklingen av ett spelverktyg i form av en app som kan producera frågor och problem vilka är organiserade i olika delar. Vart eftersom kursen löper (och studenterna svarar rätt på frågorna), så öppnas nya delar där ett mer avancerat lärande kan ske. Användaren kan vinna poäng varje gång och når på så sätt olika nivåer.
Pedagogisk ambassasadör/projektledare är Iñaki Rodriguez Longarela, universitetslektor vid Stockholm Business School.