Det här är ett strategiskt pedagogiskt projekt vid JMK, Institutionen för mediestudier för att utveckla forskningsanknytningen i utbildningen på grund- och avancerad nivå. Genom att redan från grundkursen i medie- och kommunikationsvetenskap ge studenter konkreta och återkommande inblickar i pågående eller nyligen avslutade forskningsprojekt vid institutionen, samt övningar i forskningsnära arbetssätt, bidrar projektet till att synliggöra forskning som verksamhet, inte enbart som ”aktuell kunskap” i abstrakt mening.
Detta bör rimligen erbjuda studenterna möjligheter att tillägna sig en fördjupad förståelse för (delar av) de arbetsuppgifter studierna förbereder för, och samtidigt ge dem ett kritiskt vetenskapligt förhållningssätt till kunskap och kunskapsproduktion.
Högskolepedagogisk forskning om kontaktytorna mellan forskning och undervisning kommer att ligga till grund för det strategiska pedagogiska arbetet, kompletterad med forskning om bland annat research-led teaching och inquiry-based teaching.
Syfte och bakgrund
Det finns flera anledningar att genomföra detta projekt. Ett syfte är att höja utbildningens kvalitet ur ett studentperspektiv, genom att på ett genomtänkt sätt kontinuerligt inkludera arbetslivsförberedande inslag i undervisningen.
Ett annat syfte är att stimulera intresset för undervisning bland den växande andelen tillsvidareanställda professorer vid enheten (JMK) genom att skapa tydligare kopplingar mellan forskningsverksamheten och den pedagogiska verksamheten.
Ett tredje syfte är att utmana den slentrianmässiga tolkningen av högskolelagens föreskrift att all högre utbildning ska vila på vetenskaplig grund, genom att praktiskt/pedagogiskt omsätta distinktionerna mellan forskningsstyrd, forskningsorienterad och forskningsbaserad undervisning.
Det här vill vi uppnå med projektet
- Studenter som fått en bättre förberedelse för arbetsuppgifter inom utrednings- och analysverksamhet.
- Höjd vetenskaplig kvalitet på examensarbeten.
- Ökat deltagande av professorer i undervisningen på grundnivå.
- Tydligare och mer mångfasetterad anknytning mellan forskning och utbildning.
Så här kommer vi att jobba för att genomföra projektet
- Pedagogiska workshopar med forskare och lärare för att finna former och progression för forskningsanknytningen.
- Strategiskt pedagogiskt arbete med kursplaner, kursbeskrivningar och scheman.
Pedagogisk ambassadör/projektledare är Kristina Widestedt vid Institutionen för mediestudier.