Samtal och diskussioner är betydelsefulla för studenters lärande då de stimulerar ett aktivt förhållningssätt till kursinnehållet. Men i samband med införandet av tekniska verktyg för interaktion och att olika distansformer för studier blir vanliga krävs pedagogisk utveckling för att finna nya former för interaktion mellan både lärare och studenter och mellan studenter sinsemellan. Många digitala verktyg är lättillgängliga och lätta att använda, men att som lärare överföra erfarenheter från ”traditionell undervisning” till olika miljöer online innebär utmaningar.
Mot bakgrund av detta genomförs ett projekt som syftar till att identifiera de särskilda villkor som olika former av interaktion online medför och hur sådana inslag kan integreras i kurser med olika lärandemål och förutsättningar. På grundval av forskning inom området samt de positiva och negativa erfarenheter som finns bland lärare och studenter på Institutionen för pedagogik och didaktik är ambitionen att belysa såväl framgångsrika implementeringar som det som uppfattats som problematiskt.
Projektets mål
Ambitionen är att bidra till en fortgående reflektion inom lärarkollegiet över hur olika interaktionsformer kan användas på bästa sätt inom utbildningen, särskilt för att utveckla den undervisning som har inslag av distansstudier och studentinteraktion online. Som ett underlag för sådan reflektion kommer ett kunskapsunderlag skapas under projektets genomförande som består i en rapport och en handledande text. Rapporten kommer att behandla de särskilda villkor som finns för interaktion online med utgångspunkt i tidigare forskning. Den handledande texten kommer att baseras på studenters och lärares erfarenheter av vilken typ av uppgifter som fungerar bäst för olika interaktionsformer och ge stöd vid överväganden gällande:
- hur interaktiva inslag integreras med andra inslag på kursen (undervisningsformer, kurslitteratur, material som tillgängliggörs online, examination, etc.)
- val mellan synkrona asynkrona interaktionsformer
- uppgiftsformulering som stödjer kvalitativ interaktivitet i relation till kursens lärandemål
- val mellan teknik och plattformar (ex. Mondo, Facebook, Skype, Adobe Connect, wikis, etc.)
- gruppstorlek och lärarens närvaro eller feedback i diskussioner
Handledningstexten kommer också att innehålla exempel på hur uppgifter kan formuleras och relateras till det övriga kursinnehållet så att de på bästa sätt bidrar till en önskad interaktion mellan studenter och uppnående av kursers olika lärandemål.
Pedagogisk ambassadör/projektledare är Robert Ohlsson vid Institutionen för pedagogik och didaktik