I det här pedagogiska utvecklingsprojektet ska vi genomlysa, analysera och samla in statistik kring olika aspekter av Fysikums förstaårstudenters möte med den akademiska miljön generellt, såväl som med våra kurser och program specifikt. Projektet är tänkt att mynna ut i en mer faktabaserad bild av kandidatstudenterna på Fysikum, vilket i sin tur är en förutsättning för utformandet av effektiva insatser för att stötta dem i studierna.
Hur kan vi förstå våra studenter?
Bland de frågor vi ser behov av att adressera ryms följande: Hur är populationen förstaårsstudenter på Fysikum egentligen sammansatt gällande ex. ålder, kön, studiebakgrund, språkkunskaper, gymnasiebetyg, målsättningar, attityder och förväntningar? Finns det märkbar variation mellan våra olika inriktningar/program i dessa avseenden, och hur kan man i sådana fall förstå orsaken till skillnaderna? Och vidare, hur korrelerar ovan nämnda faktorer med hur väl studenterna lyckas i sina studier?
Hur ska vi jobba för att stödja våra studenter?
Projektet omfattar insamling, sammanställning och analys av lämplig data relaterad till de frågor vi önskar belysa. Inom projektets ramar får analysresultaten sedan utgöra en grund för diskussioner kring eventuella behov av ytterligare insatser. Projektet möjliggör samtidigt uppbyggnaden av strukturer för kontinuerlig, långsiktig uppföljning och analys av studieresultat och annan relevant statistik.
Pedagogisk ambassadör är Emma Wikberg vid Fysikum