Förberedande kurser är språkkurser som inte kräver förkunskaper i det studerade språket. På dessa kurser är avhopp relativt vanliga. Det pedagogiska utvecklingsprojektet undersöker dels vilka faktorer som står i samband med akademisk uthållighet och framgång, dels vilka faktorer som ligger bakom studieavbrott. Utifrån dessa resultat kommer ett antal pedagogiska aktiviteter att föreslås med syftet att öka genomströmningen.
Pedagogisk ambassadör och projektledare är Hugues Engel som menar att studentportföljer och samverkansinlärning är exempel på aktiviteter som skulle kunna föreslås – beroende på undersökningens resultat.
— Inledningsvis skickas en enkät ut till samtliga studenter som läser förberedande kurser vid Romklass, berättar Engel. I enkäten undersöks varför studenterna har hoppat av respektive slutfört den påbörjade kursen. Enkäten kommer att kompletteras med registerundersökningar (utifrån data från Ladok).
— Projektets resultat kommer att kunna vara till gagn för andra språkinstitutioner vid Stockholms universitet. Dessutom kan enkäten om avhopp och akademisk uthållighet användas av andra institutioner vid universitetet, eftersom den inte specifikt gäller språkstudier, säger Engel.
Pedagogisk ambassadör/projektledare är Hugues Engel.