Miriam Huitric är i år pedagogisk ambassadör och initiativtagare till det pedagogiska utvecklingsprojektet vid Stockholm Resilience Centre. ─ Jag arbetar med hållbarhetsvetenskap och ser fram emot att fördjupa mig i pedagogik och undervisningsmetoder som kommer att stödja undervisning inom detta tvärvetenskapliga område. När studenter påbörjar tvärvetenskapliga studier kan det ge upphov till motstridiga känslor för studenterna när de arbetar för att skaffa sig ny kunskap utan att förlora sin grund i sin tidigare utbildning. Dessutom kan det vara utmanande att kommunicera med kursare från olika akademiska bakgrunder. Båda dessa utmaningar behöver användas som grund för att utveckla aktiva inlärningsrum för att lösa problem, säger Huitric.
Huitric berättar att denna utmaning tidigare undersöktes av SRC-doktorander (Haider et al. 2017) som identifierande en nyckelfärdighet som studenter behöver för att lyckas med sin utbildning i hållbarhetsvetenskap och som de kallade ”epistemologisk smidighet”. Epistemologisk smidighet kräver att studenterna kan identifiera och förstå skillnader i epistemologier, och i vilken utsträckning dessa skillnader kan eller inte kan förenas. Detta kräver kritiskt tänkande och inlärning på djupnivå: när en student börjar navigera och tänker på tänkande kommer det att underlätta det fortsatta lärandet. ─ Jag kommer att använda Fazeys (2010) arbete med ”högre ordningstänkande” (liknar djupnivåinlärning) för att koppla detta pedagogiska tänkande till undervisning, säger Huitric.
Huitric menar att Fazeys teori om inlärning av motståndskraftstänkande kan förbättra deras tänkande av den högre ordningen, eftersom det tvingar en att tänka på kunskap som något kontinuerligt. Bättre förståelse för hur detta skapas bör förbättra lärandet och våra studenters epistemologiska smidighet, med fördelen att bygga på metoder som redan är centrala i SRC-utbildning. ─ Jag kommer också att undersöka det omvända klassrummet som ett sätt för att öka aktivt lärande ─ och därmed djupnivån. Den nuvarande övergången till mer onlineundervisning har också väckt behovet av att utveckla meningsfulla inlärningsmiljöer utanför klassrummet. Det omvända klassrummet verkar vara ett lovande tillvägagångssätt för båda dessa mål, säger Huitric.
Pedagogisk ambassadör/projektledare är Miriam Huitric.