Nya studenter upplever oftast organisk kemi som ett svårt ämne. På en mycket
kort tid förväntas studenterna greppa såväl svår teori som den formalism
organiska kemister använder sig av. Man kan likna processen med att lära
sig ett främmande språk där allt från grammatik till satsmelodi ska nötas in.
Organiska kemister använder sig av en speciell formalism för att visualisera hur reaktionsmekanismer går till genom att rita "krokiga pilar". Det här är nytt för de flesta studenter, och därför har många studenter svårt att själva kunna identifiera sina kunskapsluckor och veta var i lärandeprocessen de befinner sig.
Målet med det pedagogiska utvecklingsprojektet är att undersöka hur man med hjälp av digitala studiematerial kan underlätta inlärningen på bästa sätt. De digitala resurserna möjliggör att studenter har tillgång till handledning och kunskapskontroller på sina egna villkor. Studiematerialet kommer att bestå av en serie konceptföreläsningar som studenterna kan använda både som förberedelse och repetition, självrättande quiz med återkoppling, samt digitala problemlösningar. Målsättningen med ett utökat digitalt material är att en större del av föreläsningarna kan användas till problembaserat lärande.
Pedagogisk ambassadör/projektledare är Nicklas Selander vid Institutionen för organisk kemi.