Litteraturstudier är ett traditionellt inslag i språkundervisning på alla nivåer i högre utbildning. Dess viktiga roll för språkinlärning och vidgad kulturell förståelse är väl belagd. De frågor som saknar svar är vilken roll litteraturen idag spelar vid våra universitet i dess omformade, litteraturvetenskapliga skepnad och huruvida dess närvaro svarar mot litteraturdidaktiska övervägningar och studenternas förväntningar.
Projektet ska börja utforska detta genom att utifrån principen för ett akademiskt lärarskap anlägga ett tredelat perspektiv: institutionellt (vad görs vid institutionerna?), litteraturdidaktiskt (vad säger forskningen?) och studentcentrerat (vad tycker studenterna?). I förlängningen – det vill säga med ambassadörsåret som grund – är tanken att inventera kursutbudet upp till kandidatnivå vid universiteten i Göteborg, Lund, Stockholm, Umeå och Uppsala, genomföra lärar- och studentenkäter samt initiera en dialog med språkvetare och ansvariga för kursutveckling. Genom denna granskning är ambitionen att möjliggöra ett vetenskapligt baserat utvecklingsarbete som kan genomsyra inte bara utformandet av litteraturundervisningen utan hela verksamheten inom främmande språk vid svenska högre lärosäten.
Projektledare och pedagogiska ambassadör är Hans Färnlöf vid Romanska och klassiska institutionen.