Filosofiska institutionen har bedrivit samverkansinlärning (SI) i över nio år. Att SI-verksamheten är gynnsam för studenterna är tydligt. Det har visats i flertalet studier och det märker vi också i vår erfarenhet. Det som är mindre känt och inte utnyttjas fullt ut är att SI-verksamheten ger tillgång till värdefull information som kan användas av föreläsare och kursutvecklare för att förbättra undervisningen.
SI-verksamheten har ett välutvecklat ramverk och organisation. Detta är helt fokuserat på att ge stöd till deltagande studenter. Men samtidigt som stöd ges till studenter framkommer en hel del pedagogiskt intressant information som det i det existerande SI-ramverket inte finns något systematiskt sätt att ta tillvara på. Ambassadörsprojektets mål är att göra tillägg till SI-verksamhetens struktur så att denna information tas till vara. Genom att skapa en feedback-loop som är kraftig i båda riktningar mellan studenter och föreläsare/kursutvecklare, hoppas vi kunna skapa en ”SI. 2.0” som förutom de vanliga fördelarna med SI-verksamheten också är ett lättanvänt pedagogiskt analysverktyg som kommer föreläsare och kursutvecklare till del. I slutändan leder det till ännu fler fördelar för studenterna.
Ambassadörsprojektet koordineras med ett pedagogiskt projekt under 2022 som institutionen fått rektors medel för kvalitetsutveckling för. Det projektet handlar om att göra en läroplansanalys (Curriculum mapping) av våra kurser i logik, argumentationsanalys och grundläggande vetenskapsteori. Som en del av projektet kommer de nya tilläggen till SI-verksamheten utvärderas genom att den läroplansanalys som SI-verksamheten ger upphov till jämförs med den som utvecklas inom det andra projektet.
Arbetet med ambassadörsprojektet utförs parallellt med SILA-projektet, och täta kontakter finns också med Europeiskt Centrum för SI-PASS. Eventuella vinster som görs ska förhoppningsvis kunna komma alla som använder SI till del.
Pedagogisk ambassadör och projektledare är Sama Agahi vid Filosofiska institutionen.