— Mitt pedagogiska ambassadörsprojekt har sitt ursprung i regeringens beslut att stärka sexualundervisningen i skolan och det nya examensmålet som införts i lärarutbildningen från och med 2021, säger Kjerstin Andersson Bruck vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen.
Det nya examens målet — visa förmåga att kommunicera och reflektera kring frågor som rör identitet, sexualitet och relationer — ingår i kursen Sociala relationer i skolan. Kursen är en stor kurs med många studenter (cirka 1 700 studenter om året) som har kommit olika långt i sin utbildning, har olika undervisningserfarenhet, olika ämnesinriktning och som ska möta olika elever, i allt från förskoleklass till gymnasiet.
Andersson Bruck berättar att just ämnet sexualitet kan uppfattas som känsligt av många studenter och väcker frågor som det kan vara svårt att distansera sig ifrån i en undervisningssituation. Undervisande lärare behöver därför kunna möta studenters oro inför att undervisa om ett ämne som kan uppfattas som obekvämt. — I projektet kommer jag att försöka utveckla nya pedagogiska former för det nya examensmålet, säger Andersson Bruck.
Målet med projektet är
- att utveckla kursens innehåll till att inkludera det nya examensmålet
- att säkerställa en likvärdig kvalitet mellan de olika kursversionerna som ges
- att säkerställa alla lärares kompetens att undervisa om det nya examensmålet
- att utveckla dynamiska och inkluderade läraktiviteter som säkerställer studenternas kunskaper om och förmåga att kommunicera om identitet, sexualitet och relationer.
Pedagogisk ambassadör/projektledare är Kjerstin Andersson Bruck, Barn-och ungdomsvetenskapliga institutionen (BUV).