Den första terminens arabiskastudier har länge haft låg genomströmning. Vid en jämförelse med andra ämnen på institutionen, liksom senare terminers arabiskastudier, är det tydligt att termin ett i arabiska har lägre genomströmning än andra kurser. Syftet med detta projekt är att analysera möjliga orsaker till detta och åtgärder som skulle kunna öka genomströmningen.
Inom ramen för projektet kommer vi att arbeta aktivt med studenter på kursen för att löpande under en termin tillsammans med dem diskutera de utmaningar de upplever och vilka åtgärder de ser som mest angelägna för att öka genomströmningen. Detta kommer att ske genom löpande fokusgruppsintervjuer med ett antal studenter på kursen. Projektet kommer också innehålla workshoppar med lärarna på kursen och en genomgång av tidigare forskning och aktuell statistik, samt telefonintervjuer med studenter som inte fullföljer kursen.
Målet med projektet är att presentera en plan inför nästkommande års nybörjarkurs med syfte att öka genomströmningen och studenternas framgång mer generellt. Resultatet av projektet kommer även att vara underlag för en större workshop med hela institutionen där samtliga lärare kommer att ges möjlighet att diskutera och utbyta erfarenheter kring de utmaningar och framgångsfaktorer de upplever inom sina kurser och ämnen.
Projektledare är pedagogisk ambassadör Martin Säfström, Institutionen för Asien- och Mellanösternstudier.