Många av de färdigheter, som definierar juristrollen, bygger på så kallad tyst kunskap. Det är sådant, som alla jurister ”bara kan”, och som är så självklart för de invigda att man sällan bemödar sig om att sätta ord på det. I förhållande till studenterna finns det emellertid uppenbara brister i en sådan – tyst – pedagogik.
Syftet med det aktuella projektet är att, med hjälp av en teknik kallad modellering, utveckla ett digitalt studiematerial riktat till studenter på juristprogrammets inledande terminer. Modellering innebär att man konkret visar till exempel en process eller teknik, samtidigt som man löpande kommenterar det man gör. Studenterna får hjälp att koppla samman de teoretiska beskrivningarna i kurslitteraturen med tydliga, visuella exempel på hur de kan gestalta sig i juridisk praktik, allt åtföljt av lärarens beskrivning av och förklaring till vad som görs och varför.
Genom att utveckla ett antal lärsekvenser för Athena, var och en bestående av en kort film på respektive tema och åtföljt av ett quiz, eller annan övning, med automatisk återkoppling, vill vi ge våra studenter förutsättningar att på ett varierat och medvetet sätt, öva de ämnesspecifika färdigheter som krävs för att framgångsrikt fullfölja utbildningen, och som präglar den framtida yrkesidentiteten.
Projektledare/pedagogisk ambassadör är Annelie Gunnerstad, vid Juridiska institutionen.