Betydelsen och värdet av att samverkan mellan olika lärarprofessioner lyfts ofta fram som en central del av skolans uppdrag. De strukturella formerna för samverkan såsom tydlig struktur, incitament för samarbete och stöd från skolledning och skolhuvudman är viktiga aspekter. Även pedagogernas kunskap om och förståelse för varandras specifika uppdrag är avgörande faktorer som möjliggör samverkan. Samtidigt som det betonas att samverkan är viktig är det idag inte systematiskt hur dessa former kan eller ska se ut. I detta projekt är avsikten att kartlägga hur ett sådant samarbete kan se ut, samt utveckla former för samarbete mellan grundlärare fritidshem och lärarutbildning inriktade mot åk 1-6.
I ett samarbete mellan Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen och Institutionen för ämnesdidaktik är avsikten med detta projekt är således tvådelat. Dels är planen att utveckla former för samarbete mellan de olika institutionerna som bedriver lärarutbildning och infoga moment om samverkan under utbildningens gång, samt att tillsammans med skolor exemplifiera hur arbetet ser ut idag och hur detta kan utvecklas och fördjupas.
Projektledare/pedagogisk ambassdör är Magnus Kilger vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen.