Tid |
Måndag 4 december 2017, kl 13—16.15 |
Lokal | Högbomsalen i Geohuset |
Presentationer av pedagogiska utvecklingsprojekt
13-13.15 | Introduktion och välkomna, Klara Bolander Laksov, föreståndare CeUL |
13.15-13.30 | Spelifierad undervisning. Syftet med det pedagogiska ambassadörsprojektet vid Stockholm Business School är att med hjälp av digital teknik pröva och utveckla spel och spelmekanismer för att stimulera och förbättra lärandet. Det handlar om att använda mekanismer från spelvärlden, som poängsystem och klättringar till högre nivåer för att tillföra undervisningen moment av tävling och stimulans i samspel med en lättnavigerad virtuell miljö. Iñaki Longarela Rodriguez, Företagsekonomiska institutionen |
13.30-13.45 |
Mer skärmtid för lärarna. Romanska och klassiska institutionen tar ett samlat grepp för att öka lärarnas digitala kompetens. Projektet går ut på att hjälpa lärare att öka sin IT-kompetens så att de kan utveckla utbildningsinnehåll och skapa egna teknikunderstödda utbildningsscenarier. Hugues Engel, Romanska och klassiska institutionen |
13.45-14.00 |
Mobilt lärande som pedagogisk resurs i campusförlagd lärarutbildning. I det här pedagogiska utvecklingsprojektet vid Institutionen för språkdidaktik arbetar man med att ta fram former för mobilt lärande inom lärarutbildning. Målet är att öka lärarutbildarnas digitala kompetens och pröva olika teknikunderstödda utbildningsscenarier. Tore Nilsson, Institutionen för språkdidaktik |
14.00-14-15 |
Ämnesanpassade undervisningsformer för möten med konst. Vid Institutionen för kultur och estetik undersöker man hur man kan utveckla metoder och material som utgår från instruktionsbaserad undervisning, men med fokus på det direkta mötet med konstobjekt. Magdalena Holdar och Anna Bortolozzi, Institutionen för kultur och estetik |
14.15-14.45 | Fika |
14.45-15.00 | Konstruktiv länkning i examinering. Juridiska institutionen har som mål att bli bäst i världen på att examinera kunniga juriststudenter. Som ett steg mot målet kommer projektet att arbeta med hur man utformar tentamentsfrågor som stödjer studenters djuplärande. Andrea Sundstrand, Juridiska institutionen |
15.00-15.15 |
Pedagogiskt motiverad IKT-användning genom designmönster. Det pedagogiska ambassadörsprojektet vid Institutionen för data- och systemvetenskap går ut på att dokumentera och utveckla pedagogiskt motiverad IKT-användning genom designmönster. Designmönstren kan lite förenklat ses som ett slags kokboksbeskrivningar för hur IKT kan användas för undervisning och lärande. Målet är att ge institutionens lärare tillgång till designmönster att använda i sin undervisning. Ola Knutsson, Institutionen för data- och systemvetenskap |
15.15-15.30 |
Generiska kompetenser i fysikutbildningen. Det pedagogiska utvecklingsrojektet vid Fysikum går ut på att stödja studenterna i kandidatprogrammet i fysik att utveckla generiska färdigheter. Man ser över hur man lär ut generiska färdigheter idag, för att därefter ta fram konkreta förslag på hur denna del av utbildningen kan stärkas. Emma Wikberg, Fysikum |
15.30-15.45 |
Det variationsrika och vetenskapliga seminariet. Vid Kriminologiska institutionen drivs ett pedagogiskt utvecklingsprojekt där man arbetar med att utveckla seminariet som undervisningsform. Man vill skapa seminarier som är variationsrika när det gäller innehåll och form baserat på aktuell ämnesdidaktik för att stimulera och öka studenters lärande. Lena Roxell, Kriminologiska institutionen |
15.45-16.00 | Avslutning och frågor |