En förmiddag med workshoppar om de möjligheter och utmaningar som digitala verktyg och alternativa arbetsmetoder erbjuder för undervisning och examination helt eller delvis på distans. Vi möts online via e-mötestjänsten Zoom.
Målgrupp: universitetslärare och pedagogiskt ansvariga vid Stockholms universitet
Utrustning/förberedelser
- En dator, padda eller mobil där du installerat och loggat in i e-mötestjänsten Zoom (se guide). Kolla i god tid att det fungerar.
- Ett headset med mikrofon
Du deltar i de workshoppar som intresserar dig genom att klicka på "Gå till sessionen" i programmet nedan. Ingen föranmälan behövs för att delta.
Supportkontakt
Alla sessioner har en supportkontakt du kan mejla om du behöver hjälp med något kring sessionen.
Arrangör är Centrum för universitetslärarutbildning.
Program
Kl. 9—9.50 |
||
Teaching via Zoom in English Una Cunningham, Institutionen för språkdidaktik Support: maria.weurlander@edu.su.se |
Studentaktiverande inslag i onlineundervisning Tore Nilsson, Institutionen för språkdidaktik Support: lena.geijer@edu.su.se |
Att använda och tillgängliggöra digitala resurser i undervisningen Sofie Wennström, Stockholms universitetsbibliotek Support: annika.kack@specped.su.se |
Kl. 10—10.50 |
||
Digitala examinationer via Exia, universitetets examinationsverktyg Cormac McGrath, Institutionen för pedagogik och didaktik Support: tore.nilsson@isd.su.se |
Lotta Jons, Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik Support: maria.ohrstedt@edu.su.se |
Skillnad i kursdesign campus och online Ola Palm, Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik Support: ulf.olsson@su.se |
Kl. 11—11.50 |
||
Från undervisning på campus till undervisning online Ulf Olsson, Institutionen för data- och systemvetenskap Support: annika.kack@specped.su.se |
INSTÄLLD! Att tänka på när du skapar filmer för din digitala kurs Jonas Collin, Institutionen för data- och systemverenskap Sessionen är inställd. |
Krissituation som leder till lärande, akademiskt lärarskap i pressade situationer Klara Bolander Laksov, Centrum för universitetslärarutbildning Support: cormac.mcgrath@edu.su.se |
Om Sessionerna
Kl. 9—9.50
Studentaktiverande inslag i onlineundervisning
Tore Nilsson, Institutionen för språkdidaktik
Att få till stånd konstruktiv studentaktivitet i campusförlagd undervisning kan i sig vara en utmaning, men hur gör man i onlineundervisning? I det här passet visar, provar och diskuterar vi hur vi kan främja interaktion mellan lärare och studenter och studenter emellan i en digital miljö med utgångspunkt i de verktyg som Zoom erbjuder.
Kl. 10—10.50
Digitala examinationer via Exia, universitetets examinationsverktyg
Cormac McGrath, Institutionen för pedagogik och didaktik
Under detta pass presenteras Exia, Stockholms universitets verktyg för digital examination. Även andra former för examination online tas upp, exempelvis examinationsmöjligheter i Athena. Innehållet anpassas efter behoven i gruppen och det finns möjlighet att ställa frågor kring digitala examinationer.
Kl. 10—10.50
Relationskompetens på distans
Lotta Jons, Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik
I samband med undervisning på plats använder vi som lärare till exempel ögonkontakt, kroppspråk och röstton för att skapa fruktbara pedagogiska relationer och ett gott lärandeklimat i vår undervisning. Vad händer när undervisningen flyttas till Zoom (eller andra distansverktyg)? Hur kan vi då skapa och upprätthålla relationer mellan oss och studenterna och mellan studenterna som stöttar deras lärande?
Kl. 10—10.50
Skillnad i kursdesign campus och online
Ola Palm, Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik
Vad gör du som lärare tillsammans med studenterna och vad gör studenten själv? Hur kan du kontrollera och överblicka att studenterna gör jobbet utan att överösas av bedömningsarbete? Vilka stöttande strukturer kan behövas för studenter som inte fixar tekniken? Under en knapp timme behandlar vi konkret olika aspekter som kan påverka studenters behållning av en onlinekurs och diskuterar effekten av olika didaktiska val.
Kl. 11—11.50
Från undervisning på campus till undervisning online
Ulf Olsson, Institutionen för data-och systemvetenskap
Att flytta sin undervisning från campus till helt online kan verka ogörligt. Men förvånansvärt många aktiviteter som vi gör i klassrummet kan återskapas online med hjälp av de system som vi har tillgängliga som lärare vid SU. Vi tittar på hur detta kan göras med hjälp av funktioner i Athena, Zoom och andra system. Vi anpassar innehållet till dina behov i så stor utsträckning som möjligt.
Kl. 11—11.50
Krissituation som leder till lärande, akademiskt lärarskap i pressade situationer
Klara Bolander Laksov, Centrum för universitetslärarutbildning
Denna session fokuserar på att diskutera hur vi kan använda den uppkomna situationen till att syfta framåt, till reflektion och lärande. Akademiskt lärarskap handlar om att anta ett systematiskt reflekterande förhållningssätt till den egna praktiken och om att möjliggöra delande och lärande bland kollegor och studenter. Vad har vi för möjligheter att i sådana här pressade situationer ändå hålla huvudet kallt, använda ett forskande förhållningssätt, och generera kunskap och lärande i ett längre perspektiv? Sessionen kommer att ha en utforskande karaktär och modellera ett sätt att arbeta i Zoom med deltagare för att generera nya perspektiv och idéer i enlighet med World Café-metoden.