Finalen genomfördes online.

Åtta av de tävlande bidragen gick vidare till finalen och fick presentera sina företagsidéer för draknästet som bestod av följande: Michelle Wegner, SEB, Annika Nordström, Handelsbanken, Erik Feldt Nordea, Pär Hedberg, Sting, Fabian Erici Norrsken och Louise Hård av Segerstad, Albaeco/Resilience Center.

Forskare och Studenter - två katergorier av bidrag

Norbite, vinnande bidrag i kategorin Forskare.

I kategorin Forskare vann Norbite, ett företagsprojekt som återvinner plats, t ex petflaskor (polyeten och polypropen) med hjälp av en insekt, en mal som heter Galleria mellonella. Malens larver kan odlas och de lever på plasten. Genom larverna går det att få proteiner och lipider som huvudprodukter. De kan användas för tillverkning av livsmedel, kosmetika och gödning. Bakom Norbite står Nathalie Berezina.

Draknästets motivering för första pris i kategorin Forskare:

Norbite - An innovation that builds on two sustainability issues - both taking care of a waste product and from that creating produce that society needs.

Andra pris vanns av Barctic som är ett företagsprojekt som återvinner bark från timmer. Ur barken går det att återvinna hållbart material som kan användas för produktion av plast, tvättmedel, rengöringsmedel och läkemedel. Bakom Barctic står Ivan Kumaniev och Bobby Haddad.

OBTrax, vinnande bidrag i kategorin Studenter

I kategorin Studenter vann OBTrax som är en app och ett hjälpmedel för att koordinera platser på förlossningskliniker. Tanken är att kvinnor som ska föda barn får guidning när de bör åka till sjukhuset och de får information om vilken förlossningsklinik de ska åka till som har bäst plats att ta emot dem. I appen finns statistik från olika förlossningskliniker hur deras beläggning ser ut. För sjukvårdens del så innebär det att kontakten med kvinnorna blir effektivare och kräver mindre tid. Bakom OBTrax står Hayley McLaughlin m.fl.

Draknästets motivering för första pris i kategorin Studenter:

OBTrax - An innovative workable solution to solve a real problem. Good scalable business potential and potential to grow further by adding new features to the product.

Andra pris vanns av ett nystartat spelföretag, Eight lives productions. De utvecklar dataspel som inte innehåller våld för barn i åldern 6-12 år. Spelet heter Sneaky Kitten och har fokus på problemlösning. Planen är att släppa spelet på en internationell marknad under 2021. Bakom Eight lives productions står Anders Ragner och sex andra studenter från Institutionen för data- och systemvetenskap.