Zebine Bojler och Hama Kashrow Foto: Niklas Björling

– Efter en termin utomlands ökar all kunskap – kulturell, idéer, tänkesätt. Studenterna får en bättre bild av omvärlden och språkkunskaperna ökar markant, säger Zebine Bojler, internationell koordinator vid Företagsekonomiska institutionen.

Vill öka studenternas anställningsbarhet

Företagsekonomiska institutionen är en av universitetets största institutioner och är också den som skickar ut flest studenter på utbyte. Alla studenter har möjlighet att läsa en termin utomlands, via centrala avtal men också via institutionens avtal med 100 partneruniversitet över hela världen. Australien, Singapore och London har hittills varit mest populära. Målet med det internationella arbetet är att öka studenternas anställningsbarhet.

– Företagsekonomi är ett globalt ämne. Det finns på universitet över hela världen, undervisningen är ofta på engelska och det finns en stor efterfrågan på utbildningsplatser, förklarar Zebine Bojler.

Ungefär 40 procent av studenterna är internationella, flest finns på de olika masterprogrammen. Många av kurserna och programmen är på engelska och de blir ständigt fler. Institutionen har fler utresande än inresande studenter.

– Vi får många förfrågningar från presumtiva studenter, det finns ett stort intresse och att alla utbildningar erbjuder utbyte lockar studenter, säger hon.

Arbetar målmedvetet

Institutionen arbetar målmedvetet med sina internationella kontakter och utbyten, inte bara för studenter. De två internationella koordinatorerna deltar bland annat i studentmässor i såväl Europa, Nordamerika som i Asien. Zebine Bojler säger att det är viktigt att representera institutionen och universitetet på mässor, men framför allt att boka in möten med universitet och skolor de redan arbetar med eller vill arbeta med och att sedan följa upp kontakterna.

– Personliga kontakter är viktiga. De gör det lättare att utveckla samarbeten och att ta upp och lösa problem.

Studenter tipsar varandra om utbyten

I arbetet med internationella kontakter är det minst lika viktigt att lyssna på lärarna och forskarna för att få reda på vilka samarbeten som är värda att utveckla, säger Zebine Bojler. För att locka studenter finns informationsseminarier och öppen mottagning hos de internationella koordinatorerna. De affischerar, använder webben och skickar mejl till alla studenter. Men mycket handlar om ”word of mouth” och att studenterna tipsar varandra.

– Både jag och kollegan har också egna erfarenheter av utbyte och vet hur bra det är för personlig utveckling, språkutveckling och akademiska kunskaper.

"Fick kontaktnät över hela världen"

Hama Kashrow har varit aktiv i institutionens välkomstprogram för internationella studenter. Han har själv läst en termin i Madrid:

– Jag var sugen på Madrid och visste att jag skulle uppskatta staden och miljön. Jag fick ett kontaktnät över hela världen eftersom 80 procent var internationella studenter. Lärarna i Madrid öppnade också ögonen på mig, jag förstod att det var marknadsföring jag ville fördjupa mig i, berättar han.

Till hösten åker Hama Kashrow som masterstudent till University of Victoria i Canada.

– Jag har inte gjort lika mycket research den här gången, men jag är mindre nervös. Jag vet att allt kommer att lösa sig, det är också något som jag lärt mig, säger han.

Text: Karin Tjulin
Foto: Niklas Björling

Artikeln publicerades i senaste numret av Universitetsnytt som hade tema Internationalisering - läs hela temanumret här