Carolin Solskär.

Carolin, Vad betyder det för dig att ha varit finalist i "Årets IT-tjej"?

− Jag är oerhört glad och stolt över att ha blivit nominerad. För mig betyder det att jag får en chans att diskutera och lyfta upp frågor jag brinner för. Jag har verkligen märkt sedan jag blev nominerad att jag har blivit tagen betydligt mycket mer på allvar. Det känns kul att faktiskt få en möjlighet att vara med och förändra.

Du går just nu termin 4 på SBS kandidatprogram Ekonomi och IT. Vilken är din största behållning av utbildningen hittills?

− Min största behållning är att jag faktiskt börjar få en bild av vad jag vill jobba med. När jag skulle välja utbildning hade jag ingen aning om vad jag ville göra i framtiden, och att det blev just utbildningen Ekonomi & IT var lite av en slump. Jag är jätteglad över mitt val, det är verkligen en grym utbildning, både utbildningsmässigt och för att man får lära känna och testa på att jobba med så många olika människor.

Kandidatprogrammet ekonomi och IT kombinerar ämnena företagsekonomi och data- och systemvetenskap, fördelat på olika terminer. Vad ser du för fördelar med den sammansättningen?

− IT är framtiden, och fler och fler jobb inkluderar IT. Att ha IT-kunskaper är superviktigt, samtidigt som många som studerar något IT-relaterat saknar "business"-tänket. Oavsett om man väljer att inrikta sig mer mot IT eller mer mot ekonomi, så har man stor användning av den andra delen, då det än så länge är en mix av kunskap som de flesta inte besitter. För mig är den viktigaste fördelen mixen av människor. Att lära sig att arbeta i olika sorters team och med olika människor på olika villkor tycker jag är superviktigt.  Att vara på två olika institutioner med olika lärare, studenter och sätt att jobba har gett mig ett betydligt bredare perspektiv.

Microsoft delar ut priset till någon som har visat engagemang och entreprenörskap inom dator- och IT-branschen, berätta lite om hur du har gjort det?

− En av de mest tydliga sakerna jag gjort är whyIT, ett event som riktar sig till ekonomistudenter och visar på varför man borde intressera sig för IT. Jag och en annan tjej drog igång detta event genom IT-utskottet på SBS och organiserade det två gånger. Det blev väldigt lyckat, och jag är säker på att vi inspirerade många studenter till att öppna upp ögonen för IT-branschen. Vårt mål med eventen var att ta bort stämpeln att IT är något farligt eller tråkig, Man måste inte kunna koda för att jobba med IT, det finns hur många jobb som helst.

Jag har även två egna företag och är väldigt engagerad i kårverksamheten både på SBS och DSV. Jag har varit med i projektgruppen för både Ekonomernas Dagar och Systemvetardagen, samt dragit igång The Entrepreneur Club på SBS för att främja entreprenörskap hos andra studenter, och organiserat inspirationsföreläsningar i entreprenörskap på DSV.

Du vill att kvinnor ska våga satsa på att utbilda sig inom IT och ta mer plats i den mansdominerade IT-branschen. Hur kan man jobba med det tycker du?

− Jag tror det är viktigt att ha starka, inspirerande förebilder, som uppmanar tjejer till att läsa IT. Jag skulle vilja åka runt till högstadieskolor och gymnasieskolor och berätta om alla möjligheter som finns inom IT, samtidigt som jag visar att jag är precis som de. Man behöver inte vara expert på IT för att plugga det, man lär sig med tiden. Jag är en helt vanlig tjej men helt vanliga intressen, som bara råkar ha turen att hitta en bransch där jag trivs och kan utvecklas. Inom IT finns det så otroligt många möjligheter, och det är det man måste lyfta fram. Man måste visa att IT kan handla om vad som helst, och att vad man än tar sig för i livet, så kommer IT vara en del av det. Att då redan ha lite kunskap inom området ger ett enormt försprång.

En annan viktig sak är alla de organisationer som redan nu jobbar för att intressera tjejer för IT. Jag tror det skulle vara oerhört effektivt och intressant att försöka sammankoppla dessa organisationer och få dem att jobba mer tillsammans, för att få en kraftfullare effekt. På politisk nivå kan man göra programmering till ett skolämne och lägga mer resurser på organisationerna. Vi behöver även öka lärarnas kunskaper inom IT, så att de kan uppmuntra sina elever redan i ung ålder. På samma sätt som många studenter har förutfattade meningar om att IT innebär att sitta och koda, så har nog många vuxna och lärare samma bild.

Jag är säker på att mixade utbildningar är ett jättebra sätt, precis som Ekonomi & IT. Jag hade själv aldrig valt att plugga ren systemvetenskap, men eftersom jag valde det tillsammans med ekonomi kändes det inte lika främmande.