Nyheter

• Final avgjord i SU Business Model Cup 2020-12-07 Finalen för höstens SU Business Model Cup hölls digitalt fredagen den 3 december. SU Business Model Cup är en tävling för hållbara affärsidéer som arrangeras av Företagsekonomiska institutionen i samarbete med Drivhuset varje termin. Totalt tävlande 22 bidrag i två olika kategorier, Forskare och Studenter.
  • Undervisning vårterminen 2021 2020-12-14 Utifrån nuvarande förutsättningar har institutionen tagit beslutet att undervisningen kommer att bedrivas huvudsakligen online under första perioden av vårterminen d v s fram till och med den 22 mars 2021. Stockholm Business School kan komma att ha utbildning på campus i begränsad omfattning och följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer för den undervisning som ges på campus.
  • AES Forskardag 2021 - Webbinarium 2021-11-11 Akademin för ekonomistyrning i staten (AES) bjöd in till samtal om aktuell forskning torsdagen den 14 januari 2021. Här kan du se det inspelade webbinariet med flera intressanta presentationer, tid till frågor och samtal om verksamhetsstyrning i offentlig sektor.
  • Stockholm Business School deltar på SACO studentmässa 2020-11-16 Besöka Saco Studentmässa den 24-27 november som sker on line. Studievägledare från Stockholm Business School/Företagsekonomiska institutionen deltar på mässa och håller seminarium/webbinar.
  • SU Business Model Cup väcker intresse i sociala medier 2020-11-05 Inlägg om tävlingen SU Business Model Cup på LinkedIn och Facebook väcker intresse. Hittills har de olika inläggen nått 11 000 personer.
  • Motsägelsefulla mål för styrning inom sjukvården 2020-10-21 I en nyligen publicerad rapport från Akademin för ekonomistyrning i staten (AES) vid Stockholms universitet, redovisar forskaren Pia Nylinder hur Region Stockholm styr sin hälso- och sjukvård med hjälp av uppsatta mål och ekonomistyrning. Hennes genomgång visar att det i många fall blir krockar mellan olika sorters mål och att verksamheten därför upplever sig ha svårt att uppfylla dessa.
  • Roland Almqvist ny professor vid Stockholm Business School 2020-10-13 Vi gratulerar Roland Almqvist som är ny professor vid Stockholm Business School. Roland har varit verksam vid SBS sedan 1995, han startade sin karriär som forskningsassistent vid Institutet för kommunal ekonomi (IKE) och sökte senare till institutionens forskarutbildning.
  • Vi gratulerar Wenderson Raimundo De Lima 2020-09-29 Wenderson Raimundo De Lima disputerade med sin avhandling Modern Missionaries den 23 september. Wenderson har en tvärvetenskaplig bakgrund inom mänskliga rättigheter, företagsekonomi och offentlig förvaltning.
  • Vi gratulerar Ian Khrashchevskyi 2020-09-29 Ian Khrashchevskyi forskar inom empirisk tillgångsvärdering och beteendefinans med huvudfokus på finansiella risker. Han disputerade sin avhandling ”Essays on Risks in Investment Strategies” på Stockholm Business School den 16 september.
  • Vi gratulerar Yashar Mahmud 2020-09-17 Yashar Mahmud disputerade med sin avhandling Organizing Refugees den 14 september. Yashars forskningsfokus ligger på organisering, multiplicitet och tvärvetenskap. Han är fascinerad av vissa metoder för att studera fenomen och är angelägen om att utmana ‘taken-for-granted’ antaganden.
  • SU Business Model Cup - deadline för bidrag 2021-02-23 Tävla med hållbara affärsidéer. Nu har vårterminens tävling öppnat. Fram till den 20 april kan du delta genom att ladda upp dig bidrag på tävlingens plattform. Länken finns längst ner på sidan.
  • Athena ersätter Fastreg som lär- och samarbetsplatform 2020-08-21 I och med att höstterminen startar den 31 augusti så kommer Athena att användas på Företagsekonomiska institutionen.
  • Kvinnors företagande skapar en levande landsbygd 2020-06-11 I tre års tid har forskargruppen Embla med stöd av familjen Kamprads stiftelse studerat kvinnors företagande på landsbygden.
  • Hållbarhetsdagen och utdelning av Frencknerpriset 2020-06-01 Hållbarhetsdagen med utdelning av Frencknerpriset ägde rum den 3 februari i Aula Magna. Alla studenter som läser introduktionskurserna i Företagsekonomi var inbjudna och ca 500 studenter fylld hörsalen.
  • Vi gratulerar Emelie Adamsson 2020-06-01 Emelie Adamssons forskningsområde är inom kommunikation med fokus på företagsansvar och hållbarhet. Emelie disputerade på Stockholm Business School torsdagen den 28 maj.
  • The 5th Emerging Markets Inspiration Conference (EMIC) 2020-05-25 "Globalization, Business, and Society in Pandemic Times" took place in Zoom during May 14-15, 2020.
  • Björn Hagströmer har utnämnts till professor 2020-04-30 Vi gratulerar Björn Hagströmer som utnämnts till professor. Björn är verksam som lärare och forskare i finansiering vid Stockholm Business School.
  • Stort intresse för företagsekonomi 2020-04-21 Kandidatprogrammet i företagsekonomi vid Stockholm Business School är det fjärde mest sökta programmet på Stockholms universitet räknat efter 1:a hands sökande.
  • A new book - The Nordic Wave in Place Branding 2020-04-14 The book Nordic wave in Place Branding is an edited book which tackle the raising, widespread international interest in the Nordic region and the mobility of Nordic brand imaginaries.
  • Vi gratulerar Amir Kheirollah 2020-02-17 Amir Kheirollah disputerade vid Stockholm Business School den 30 januari. Amirs forskningsområde är inom företagsfinansiering och finansiella marknader och han har undervisat på kurser i finans. Amir har även arbetat inom energisektorn och flygbranschen.

Postadress: Stockholms universitet,
SE-106 91 STOCKHOLM
Besöksadress: Kräftriket hus 3, 7, 8, 15 och 24 Hitta till oss
Växel telefon: 08-16 20 00
E-post: info@sbs.su.se

Organisationsnummer: 202100-3062
(Stockholms universitet)

AMBA Accredited
Gul puff för Stöd vid kris.

Stockholm Business School i sociala medierSBS på Facebook SU på Instagram SBS på Linkedin SU på Twitter SBS på YouTube