Dan Hedlin konstaterar att han inte kan läsa hur många som svarat i undersökningen, och på så sätt få reda på vad procentsatsen i Gymnasiekollen innebär.

Rektor Johan Sigstedt vid Solna Gymnasium känner inte alls igen sig i bilden som gavs i Gymnasiekollen, av att en fjärdedel av att alla lärare på skolan skulle ha upplevt hot och våld på skolan. I själva verket var det 3 av 70 lärare på skolan som givit detta svar i undersökningen. När han läste undersökningen i DN blev rektor Johan Sigstedt besviken.

Från DN:s sida håller man med om kritiken, därför avpubliceras nu Gymnasiekollen. DN vill uppdatera och tydliggöra materialet, så att läsaren ska kunna få reda på vad som ligger till grund för statistiken.

DN:s redaktionschef Caspar Opitz: "Där har vi brustit i våra rutiner som säger att statistiskt underlag ska vila på stabil grund. Vi ska titta på om vi kan uppdatera Gymnasiekollen så att det intressanta material som den innehåller kan presenteras på rätt sätt."

Lyssna på reportaget i Medierna i P1!