Marcus
Marcus, Brightstep
 
Vad gör du nu?

Jag är digitalanalytiker på konsultföretaget Brightstep, där jag analyserar hur personer beter sig i digitala medier. Det kan vara hur de klickar omkring när de är inne på en hemsida eller hur de använder sig av Google för att hitta produkter de är intresserade av att köpa.


Hur kom du dit du är nu?

En kombination av nätverkande och intresse. Datorer, internet och hur människor beter sig på nätet har alltid intresserat mig, och när jag började närma mig examen såg jag till att prata mycket med vänner och bekanta om att jag snart var färdigutbildad statistiker och vad som intresserar mig. Då var det en bekant som visste ett företag som sökte en person som både var intresserad av internet och var duktig på siffror och analys, och på den vägen var det.


Vilka är dina tips till våra nuvarande studenter?

Statistik är en metodutbildning och min erfarenhet är att det är få arbetsplatser som söker renodlade statistiker – istället söker de analytiker, utredare, ekonomer, sociologer etc. som också har studerat statistik. Kraven på statistik är ofta förhållandevis låga och därför får du en otrolig fördel gentemot andra sökande om du har mycket statistik i bagaget. Ha en klar bild av vad du vill göra och var nyfiken!