Det var egentligen redan förra året som Centrum för barnkulturforskning, CBK, firade 40 år som centrumbildning. Men när coronapandemin kom i vägen så fick man tänka om – istället för storslagen gala i Aula Magna så blir det ett webbsänt evenemang. Förutom att bjuda på underhållning så är syftet att uppmärksamma hur CBK sprider och fördjupar kunskap inom ämnesområdet barnkultur.

– Det skulle ha blivit av i höstas, men sköts upp till våren. Då tänkte vi fira jubileet i samband med det årliga symposiet – som nu också blivit inställt på grund av corona. Nu kan vi inte skjuta upp det mer! Vi gör en festlig inramning av ett digitalt evenemang den 18 mars och Malena Janson som är föreståndare för CBK kommer att agera konferencier. Det känns jättekul att det redan är ett så stort intresse, vi har fler än 200 anmälningar, och det hör av sig personer från norr till söder. Kanske når vi på det här sättet ännu fler än de som annars skulle ha kommit till oss, säger Moa Wester som koordinerar evenemanget.

Kultur som framgångsfaktor

Anne Bamford

Inbjuden huvudtalare är Anne Bamford, professor i pedagogik och utbildningsstrateg för City of London. Hon har tidigare uppmärksammats för boken The wow factor: global research compendium on the impact of the arts in education som skrevs för UNESCO och visade på kopplingen mellan kultur, kreativitet och livslångt lärande. Under evenemanget gör hon en uppföljande föreläsning, The NOW factor, som tar upp de tendenser hon ser inom området idag – och vikten av att återuppliva skolsystemet med kultur och kreativitet.

Ett fördjupande samtal ges också mellan Karin Helander och Robert Fux om vad som hänt inom barnkulturen och barnkulturforskningen sedan CBK grundades 1980. Karin Helander är professor i teatervetenskap, ständig sekreterare i Kungl. Vitterhetsakademien och var föreståndare för CBK 1998-2014. Robert Fux är skådespelare vid Stockholms Stadsteater startade sagoläsningsprojektet Bland drakar och dragqueens och är sedan 2019 knuten till Nationalmuseum som superintendenten Arva i det konstpedagogiska projektet Konstexpressen.

– Robert Fux känner mycket väl till CBK och är en aktör som har förmågan att överraska! Så jag ser verkligen fram emot ett spännande samtal om barnkulturen igår, idag och i morgon, säger Karin Helander.

Robert Fux, foto: Carla Orrego Veliz

Unik och ifrågasatt forskning

CBK inrättades vid Stockholms universitet 1980 och var då en del av Konstvetenskapliga institutionen. Att etablera ett centrum för barnkultur var vid den tiden både ifrågasatt och unikt. En viktig person i sammanhanget var Gunnar Berefelt, professor i konstvetenskap, som särskilt intresserade sig för barns bilder och bildskapande och som blev CBK:s första föreståndare. Centrumets uppdrag har sedan starten varit att fördjupa och sprida kunskap om barnkultur.

Idag är CBK knutet till Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen och erbjuder bland annat kurserna Barnkultur I-III, ett magisterprogram samt fristående kurser på både grund- och avancerad nivå. Tvärvetenskaplig forskning och nätverksarbete sker i samarbete med andra institutioner och högskolor i Sverige och Norden.

– Jag tror det finns en efterfrågan på kunskap om barns plats i samhället. Kultur för barn och barns egen kultur är centrala delar i barns liv, och en förståelse för förutsättningarna för barns livsvärldar och livsvillkor är därför betydelsefull. Allt detta är relevant genom våra kurser och etablerades redan på Berefelts tid. Att framhålla barnets egna skapande och egna berättelser blir ett sätt att rucka på maktförhållandena mellan barn och vuxna, säger Moa Wester.

Läs mer om evenemanget på webbplatsen för Centrum för barnkulturforskning