1. Handledning online

Handledning på alla nivåer kan vid behov ske via e-mötestjänster som till exempel Zoom eller Skype. Det kan ske asynkront och synkront. Det är viktigt att etablera kontakt tidigt, det gör du bäst genom video eller fysiska möten eftersom det underlättar kommunikationen bland annat vad gäller återkoppling.

2. Handledning i grupp

Handledning kan med fördel ske i grupp då studenter lär från inte bara sina egna misstag och otydligheter utan också från varandras. Dessutom kan de ställa frågor till varandra och hitta svar på en nivå som ibland är lättare för studenter att ta till sig.

3. Tydliggör förväntningar

Inled handledningen med att tala om förväntningar på varandra, detta underlättar kommunikationen och motverkar risk för missuppfattningar eller irritation över ouppfyllda förväntningar. Fråga studenten om tidigare handledningserfarenheter och om områden studenten särskilt tror sig behöva stöd i.

4. Bearbeta information

Om du ska kunna handleda bra behöver du förstå vad din student inte förstår eller missförstår. Då måste du a) låta din student prata tillräckligt mycket b) ställa (öppna) frågor som möjliggör för din student att resonera. Naturligtvis behöver du också förklara en hel del saker — men glöm inte att det är studentens bearbetning av information som leder till lärande.

5. Vårda relationen

Olika studenter har olika behov vad gäller att etablera ett gott samarbetsklimat och en god relation. Tänk på att också visa att du bryr dig om hur studenten mår och känner i relation till sitt uppsats/projekt-arbete.

6. Halvtidsavstämning

Planera ett tillfälle ungefär halvvägs in i processen och ta reda på om den handledning studenten får lever upp till de behov studenten har av handledning, det vill säga prata om handledningen.

7. Bedömningskriterier

Säkerställ att du har förstått bedömningskriterierna för uppsatsarbetet, så att studenten inte i efterhand upptäcker att du har en annan syn på vad som är tillräcklig/god kvalitet än vad examinatorn har. Bra att ha regelbunden kontakt och diskussion med examinator och andra handledare på institutionen i ett handledarkollegium.

8. "Återkopplingsstege" för balanserad återkoppling

Återkoppling är inte alltid lätt. Här är en struktur som underlättar att ge balanserad återkoppling:

  1. Klargör: Ställ klargörande frågor som hjälper studenten reda ut sådant som är otydligt så att du är säker på att du förstår vad studenten vill säga. Undvik att ställa frågor som är illa dold kritik.
  2. Värdera: Uttryck vad du tycker är bra i studentens arbete, till exempel vad gäller studentens ansträngning, försök, idéer, sätt att lösa olika problem och så vidare. Försök att inte ge "bra, men"-råd eller snabbt ta dig förbi det som är bra för att gå till kritiken.
  3. Bekymmer: Tala om det som bekymrar dig i studentens arbete och som du blir osäker på om det fungerar. Undvik absoluta uttalanden som ”Vad som är fel är…” använd istället kvalitetshöjande uttryck ”Jag undrar om…”, ”Det verkar som…”. Undvik att kritisera textens karaktär, och framför allt undvik att kritisera personen (det är stor risk att studenten vill ta åt sig personligt ändå om hen är oerfaren när det gäller att ta emot kritik). Fokusera på idéer, resultat och specifika delar.
  4. Föreslå: Erbjud förslag till förbättring. Detta steg kan varvas med punkt 3. Tala om vad som bekymrar dig och vad du skulle föreslå för olika alternativa vägar framåt.

Denna "Återkopplingsstege" kan du använda i många sammanhang vid allt ifrån att ge återkoppling på inlämningsuppgifter, student- och doktorandtexter samt granskning av artiklar åt tidskrifter.

9. Ta hjälp av kollegor —  utvecklas tillsammans!

Ett sätt att utveckla ditt handledarskap är att du identifierar en eller några kollegor som också handleder, och att ni tillsammans träffas och delar med- och motgångar, problem och möjligheter.

Text: Klara Bolander Laksov, professor i högskolepedagogik