SciPro - Systemet som används på DSV

SciPro är ett system för avhandlingsstöd som används vid Institutionen för dator- och systemvetenskap vid Stockholms universitet (DSV). Den hanterar administrativa aspekter av avhandlingsprocessen automatiskt. Utöver detta hjälper systemet till att para ihop studenter med handledare baserat på forskningsintressen som anges i studenternas forskningsförslag. Handledarna väljer en forskningsidé som föreslagits av studenterna, eller vice versa, och en instrumentpanel för avhandlingsprojektet skapas i SciPro. Genom instrumentpanelen kan de kommunicera, dela resurser och genomföra aktiviteter som krävs inom avhandlingskursen. Denna miljö säkerställer en smidig forskningsprocess för både studenter och handledare. Den gör det möjligt att få tillgång till handledar- och studentinformation, hänvisa till och dela lärresurser som videor och bilder, boka seminarier, använda diskussionsforum för kollegor och handledare, hantera milstolparna i avhandlingsprocessen etc.

Systemets bakgrund

DSV utbildar i genomsnitt hundratals studenter per akademisk termin. Ungefär två tredjedelar av studenterna når kandidatexamen och resten magisterexamen. Dessa studenter interagerar med ungefär femtio handledare, som alla arbetar med olika forskningsämnen. Ett antal initiativ togs för att öka avhandlingarnas kvalitet och slutförandegrad. Dessa involverar organisatoriska förändringar samt implementering av ett IKT-stödsystem som byggts specifikt för detta ändamål. Detta system (ScPro) löser följande problem:

  • Studenterna ägnar mycket tid till att hitta en handledare, vilket resulterar i förseningar i att komma igång med examensarbetet.
  • Handledare tillbringar större delen av sin handledningstid till att arbeta med administrativa frågor, vilket begränsar möjligheterna att ge mer detaljerad feedback och för att vara mentorer i själva forskningsarbetet.
  • Det är svårt att kontrollera avhandlingarnas kvalitet på grund av komplexiteten i samarbetet mellan handledare, granskare, kurskamrater och opponenter.
  • För studenter kan kommunikationen med handledare vara svår. Handledningstiden är inte planerad i förväg och studenter måste kontakta sina handledare personligen för att kontrollera deras tillgänglighet och ordna ett möte.
  • Handledningen saknar transparens, och om det uppstår problem kan eleverna bli isolerade och osäkra på nästa steg i processen.
  • Att planera för en disputation är svårt eftersom den involverar många administrativa aspekter som att reservera en plats, registrera deltagare och opponenter, skicka in avhandlingen och kontrollera den för plagiering, samt att hålla reda på deltagarnas och opponenternas deltagande.
  • Det är svårt att hålla ordning på de resurser som använts eller diskuterats under uppsatsperioden, samt att hantera och ge feedback för avhandlingar i olika skeden av processen.
  • Det kan vara utmanande att hitta relevant information för att stödja avhandlingar, inklusive allmän eller specialiserad litteratur, avhandlingsmallar etc.
  • När det gäller distansprogram ligger ansvaret för att lösa de flesta av dessa frågor på handledaren, vilket tar bort mycket kvalitetstid från handledningsprocessen.
  • Dessutom, om handledare behöver kommunicera med en grupp studenter på en gång, kan de göra det med hjälp av gruppkommunikationsfunktionen (t.ex. för att skicka resurser och forskningsmetoder till alla "VT21" -studenterna).

Läs mer

Karunaratne, T. (2018). Blended Supervision for Thesis Projects in Higher Education: A Case Study. Electronic Journal of e-Learning, 16(2), 79-90

Karunaratne, T., Hansson, H., and Aghaee N.  2017. The effect of multiple change processes on quality and completion rate of theses: A longitudinal study. Journal of Assessment in Education: Principles, Policy & Practice. Routledge, Taylor & Francis online