Pristagarna i den pedagogiska idétävlingen: Cecilia Sandin, Linnea Östensson och Emma Anderson.

 

Tävlingen arrangeras av Centrum för universitetslärarutbildning (CeUL) och Stockholms universitets studentkår. Idéerna får inte bara pris, de ska även resultera i utvecklingsprojekt vid institutionerna. Tanken är att projektet ska bli ett samarbete mellan institutioner och studenter, där studenterna får en drivande roll i att utveckla sin utbildning.

– Det finns en hel del forskning kring hur man genererar bra utbildning, och det senaste inom forskningen är att lägga fokus på att engagera studenterna i utvecklingen, säger Klara Bolander Laksov, föreståndare för CeUL.

Vinnande idéer vill stödja studenters lärande

De tre pristagarna är Linnea Östensson, Emma Andersson och Cecilia Sandin. Linnea Östensson, student vid Institutionen för data- och systemvetenskap vill utveckla quiz som kan användas under hela utbildningen, för studenternas förståelse och för att läraren ska se att budskapet gått fram. Emma Anderson, doktorand vid Fysikum får pris för sin idé om ett experimentkit, en låda som fysikstudenter ska kunna låna hem för att lära sig grundläggande praktiska färdigheter, till exempel att löda. Cecilia Sandin, student vid Institutionen för svenska och flerspråkighet vill utveckla kursutvärderingar. Genom enkäter ska studenter kunna hjälpa nästa omgång studenter genom att dela med sig av tips inom studieteknik och idéer för hur de har klarat kursen.

– Det här var ett fantastiskt tillfälle att lyfta en idé till en högre nivå, och förhoppningsvis ett sätt att utöka sitt lärande, säger Linnea Östensson.

Text och bild: Anna-Karin Landin